Tip 1 : koester de klanten die op tijd betalen

– beloon de klanten die op tijd betalen
– klanten die te laat of veel te laat betalen kosten uw bedrijf veel tijd
en inspanning en gaan ten kosten van de winstmarges.

 

Tip 2: Toon daadkracht

De Nederlandse Incassodienst te Eindhoven raadt aan om alert te zijn op betaalafspraken die met klanten worden gemaakt.

Bel direct op naar de klant als de betalingstermijn is verlopen om te vragen waar
de betaling blijft of dat er nog andere zaken spelen.
De instelling ‘we kijken het nog even aan’ leidt meer dan eens tot problemen en kan het betalingsproces alleen
maar lastiger maken in een later stadium. Bewaak dus structureel de termijnen van facturen en herinneringen.

 

Tip 3: Onderhoud goed contact met klanten

Een goed onderhouden relatie met klanten is niet alleen belangrijk bij het verkopen en leveren van diensten en
producten. Nee, juist nadat de producten geleverd zijn is een fatsoenlijke verstandhouding belangrijk.
Wanneer klanten jou graag over de vloer zien komen en het contact goed is, zullen zij eerder bereid zijn
openstaande facturen te betalen. Zoek dus niet alleen contact met klanten wanneer u kampt met
openstaande facturen, maar toon ook tussentijdse belangstelling.

 

Tip 4: Evalueer jouw risico’s

Elke onderneming loopt kans om vroeg of laat te maken te krijgen met langdurige openstaande facturen.
Hoe groot deze kans is, bepaal je echter voor een groot deel zelf. Werk je met vaste klanten? Dan is de kans
groot dat je deze kunt vertrouwen op tijdige betaling. Wisselt de klantenkring echter snel en ben je niet erg
kritisch op klanten voor je diensten of producten aan hen levert? Weet dan dat dit het risico op openstaande
facturen mogelijk vergroot.

Tip 5. : VRAAG GELD VOORAF als u :

– het betalingsrisico tot nul wil beperken
– een “beetje” twijfelt aan de klant
– veel investeringen moet doen om de opdracht uit te voeren of
veel inkopen bij derden moet doen om de opdracht uit voeren
– klanten die van via-via of van “vrienden“ komen